5. oktobrī mākslas pedagogi mācīsies mācīt arhitektūru

Pirmdien, 5.oktobrī, Pasaules arhitektūras dienā pulksten 14.00 Rīgas pilsētas arhitekta birojā, Dzirnavu ielā 60a–21, notiks Latvijas Arhitektu savienības brīvdomīgās izglītības projekta SKOLNIEKS PĒTNIEKS PILSĒTNIEKS seminārs Latvijas mākslas pedagogiem, tostarp no Rīgas un Pierīgas. Tas organizēts sadarbībā ar Latvijas Nacionālo kultūras centru un Pierīgas izglītības, kultūras un sporta pārvaldi.

 Nodosim un apmācīsim pielietot ar Valsts Kultūrkapitāla fonda, Kultūras ministrijas un Rīgas pilsētas arhitekta biroja atbalstu digitāli sagatavoto SPP mācību kursa metodisko līdzekli, lai mākslas skolas izglītotu skolēnus arhitektūrā.

 SPP mācību kursā iekļautas 24 metodikas par apbūvētās vides veidošanu, kur noteicējs ir tās lietotājs. Tās kārtotas 3 tēmās — arhitektūras māksla, arhitektūras pamatīpašības un arhitektūra pilsētvidē. No vienkāršā uz sarežģītāko. 12 gadus vecu jauniešu secīgai skološanai izvēles priekšmetā viena mācību gada laikā. Līdz šim skolēnu spējas argumentēt un sadarboties bija SPP projekta blakus efekts. Trenēšana domāt un veidot attiecības no izprotoša skata uz apbūvēto vidi ir SPP mācību kursa mērķis.

 Pašlaik Latvijas kultūrizglītībā dominē vizuālā māksla un mūzika ar tradīciju radoši izpausties patstāvīgi, dekoratīvi un vienā plaknē. SPP pieeja māca domāt strukturētāki un telpiski, individuālam darbam pievienot arī starpdisciplināro prasmi darboties grupā. SPP kurss palīdzēs ieviest pielietojamu un pamatotu domu uzbūvi mākslinieciski jau apdāvināto mazo cilvēku mācību saturā.

 Arhitektūras pamatīpašību trijotne, ko nosaucis jau gadsimtu pirms mūsu ēras dzīvojušais romiešu arhitekts Vitrūvijs, — skaistums, lietderība, izturība — atzīta par vispārēja radošuma pamatu. Seminārā arhitekti parādīs praktiski, kā 3 arhitektūras pamatīpašības un 3 ilgtspējas dimensijas līdzsvarot kvalitatīvā dzīves telpā. Kāpēc tās jālīdzsvaro? Tikai lai cilvēcīgāk dzīvotu.

 Pirmā SPP darbnīca notika tieši pirms 6 gadiem, kad Pasaules arhitektūras diena iekrita 5.oktobrī. Turpmāk tradicionāli profesijas svētkos SPP arhitekti pulcējuši sākumskolu skolotājus, mākslas pedagogus vai pedagoģijas studentus. No stilizētām arhitektūras dzīrēm uz telpiskām viktorīnām par to, vai ilgi būt ir viegli, līdz ierādīšanai, kā ar bērniem sarunāties par pilsētvidi un kā mācīt arhitektūru.

 Viena gada laikā deviņos SPP semināros profesionālo pilnveidi punktveida pilsētvides zinībās jau ieguvuši aptuveni 200 mācībspēki. Šogad pievienojas vēl divi SPP semināri. Otrs šāgada seminārs, kurā mākslas pedagogi saņems interaktīvo SPP mācību kursa metodisko līdzekli, notiks 22.oktobrī. Teju 40 drosmīgi skolotāji riskēs to ieviest skolās Aizputē, Babītē, Baltinavā, Cēsīs, Garkalnē, Gulbenē, Jūrmalā, Krimuldā, Ķekavā, Lēdurgā, Liepājā, Mālpilī, Mārupē, Ogrē, Rēzeknē, Rīgā, Ropažos, Salacgrīvā, Saldū, Smiltenē, Ugālē, Ulbrokā un Vangažos.

 Ar uzņēmuma KRĀSU SERVISS atbalstu turpināsim SPP pulciņu Arhitektu namā un izbraukumus uz skolām, jo tiešo kontaktu ar īstu arhitektu vislabākais skolotājs nespēs aizstāt, un kolēģi iemīļojuši saskarsmi ar bērniem. Lai arī noslodze profesijā SPP arhitektiem atjaunojusies pilnā apmērā, un daži kļuvuši par pasniedzējiem profesionālajās skolās, apmācīt mazākos motivē ātrais gandarījums, kad ideju realizē pāris stundās, kas nav ikdiena arhitektūras praksē.

SPP pieaicināts arī Kultūras ministrijas projekta KULTŪRAS SKOLAS SOMA izstrādei, lai bērni un jaunieši tiktu pie minimālā bezmaksas kultūras pakalpojumu klāsta.

 SPP projekts uzsākts 2009.gadā, lai apbūvētās vides veidošanas mākslā ievadītu bērnus un skolu jauniešus. Lai veicinātu nākamo pieaugušo — lietotāju, pasūtītāju un likumdevēju — izpratni par arhitektūru un pilsētvidi.

 

metodes: SPP arhitekti Ilze Didrihsone, Nora Saulespurēna, Ieva Skadiņa un citi
dizains: H2E dizaineri Ingūna Elere, Anete Liepa

korektore: Ieva Lejasmeijere
redaktore: Indra Ķempe

 

vairāk: http://www.skolniekspetniekspilsetnieks.lv/



Partneri