Apakšsadaļas

„Rail Baltica" metu konkursa rezultāti

Metu konkursu „Rail Baltica Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas centrālā multimodālā sabiedriskā transporta mezgla kompleksas apbūves iecere” organizēja projekta „Rail Baltica” pirmās kārtas ieviesējs Latvijā SIA „Eiropas Dzelzceļa līnijas”, un tā mērķis bija iegūt vispiemērotāko metu Rīgas centrālajam multimodālā sabiedriskā transporta mezglam un „Rail Baltica” Rīgas Dzelzceļa tiltam teritorijā, kas ietver Rīgas vēsturisko centrālo dzelzceļa staciju un tās infrastruktūru, uzbērumu no Dzirnavu līdz Krasta ielai un plānoto „Rail Baltica” dzelzceļa tiltu pāri Daugavai. Mērķa sasniegšanai tika noteikta konkursa teritorija aptuveni 14 hektāru platībā, kā arī aptuveni 59 hektāru izpētes teritorija, lai rezultātā iegūtu arī konkursa teritorijas kopējā ģenerālplāna attīstības priekšlikumus.

Metu konkurss tika izsludināts 2016. gada 7. jūlijā, bet darbu iesniegšanas termiņš bija 7. novembris. Tika iesniegti 15 meti, un to atbilstību konkursa nolikumam un pasūtītāja prasībām vērtēja tehniskā komisija, bet novembra beigās – starptautiskā žūrija:

  • Arhitekte Džūlija Bolesa-Vilsone (Julia Bolles-Wilson),
  • Pilsētplānotājs Džonatans Kendals (Jonathan Kendall),
  • Arhitekts Andis Sīlis,
  • Arhitekts Egons Bērziņš,
  • Kultūras ministrijas eksperts Jānis Dripe,
  • Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas vadītājs Juris Dambis,
  • RD Pilsētas attīstības departamenta Pilsētvides attīstības pārvaldes Vēsturiskā centra plānošanas nodaļas galvenais teritorijas plānotājs Aigars Kušķis,
  • Rīgas būvvaldes galvenais arhitekts – teritorijas plānotājs Viesturs Brūzis un Arhitektu un teritorijas plānotāju nodaļas vadītājas vietniece Agrita Maderniece,
  • „Eiropas Dzelzceļa līniju” Tehniskā departamenta direktors Jānis Eiduks,
  • VAS „Latvijas dzelzceļš” Nekustamā īpašuma direkcijas Nekustamā īpašuma reģistrācijas daļas vadītāja vietniece Eva Kalviņa,
  • Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks, „Eiropas Dzelzceļa līnijas” valdes loceklis Dins Merirands.

Kultūras ministrijas eksperts Jānis Dripe: „Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas centrālā multimodālā sabiedriskā transporta mezgla apbūve ir sarežģīta gan no arhitektūras un publiskās ārtelpas viedokļa, gan transporta organizācijas un dzelzceļa specifisko tehnoloģiju viedokļa, tāpēc iesniegto darbu skaits – 15 – vērtējams ļoti atzīstami.”

Žūrija nolēma piešķirt divas otrās godalgas – arhitektiem no Dānijas („PLH Arkitekter” sadarbībā ar „COWI”) un Latvijas arhitektu apvienībai O+R+V+E+L (SIA "Outofbox", SIA „RUUME arhitekti”, SIA „Vektors T”, SIA „E. Daniševska birojs” un SIA „Landshape”), abiem otro vietas ieguvējiem piešķirot godalgas 45 000 eiro apmērā.

Spānijas uzņēmumam „BAC Engineering Consultancy Group” piešķirta īpaša veicināšanas balva un godalga 21 000 eiro apmērā. Spānijas arhitekti piedāvā visus četrus sliežu ceļus (divus pašreizējos un divus jaunos) novietot uz jaunbūvējama tilta, savukārt pašreizējo Dzelzceļa tiltu atvēlēt gājējiem un velosipēdistiem.

Veicināšanas balvas un godalgas 13 000 eiro apmērā piešķirtas arī „Kolm Pluss Üks” un „Hendrikson & Ko” no Igaunijas, Dānijas, Latvijas un Nīderlandes komandai „Gottlieb Paludan Architects”, SIA „NAMS”, „Witteveen+Bos Raadgevende ingenieurs B.V.”, kā arī Francijas, Portugāles un Latvijas apvienībai „Bordas+Peiro”, „PROAP – estudos e projectos de arquitectura paisagista LDA”, „Egis Rail”, SIA „ARPLAN”.

Tā kā pēc žūrijas vērtējuma nebija viena uzvarētāja, pasūtītājs, konsultējoties ar projekta sadarbības partneriem (Rīgas dome, Latvijas Dzelzceļš, Autoosta, Centrālais tirgus, Linstow u.c.) veica realizācijas izmaksu un pretendentu pieredzes izvērtēšanu. Pēc abu uzvarējušo metu, kā arī Spānijas arhitektu piedāvātās dzelzceļa tilta risinājuma idejas izvērtēšanas pasūtītājs „Eiropas Dzelzceļa līnijas” ir secinājis, ka Spānijas un Latvijas arhitektu piedāvāto risinājumu īstenošanai nepieciešama būtiska Rīgas pilsētas, Latvijas Dzelzceļš, kā arī privāto investīciju piesaiste, tāpēc tiks īstenots Dānijas arhitektu piedāvājums.

Savukārt, lai veicinātu kompleksu skatījumu uz apkārtējo pilsētvidi un harmonisku tās attīstību, satiksmes ministrs Uldis Augulis ir paziņojis par pārinstitucionālas koordinācijas padomes veidošanu.

PROTOKOLS
VISI DARBI

Uzvarējušais piedāvājums ar devīzi R210G1A6


Partneri